2012-05-29

#16 Tappning


Jag tror jag kommit på varför vår öl har en "hembryggd" smak. En smak  jag inte hittade på SM-tävlingen. Vi har på tok för mycket för mycket socker i flaskjäsningen. Det behövs 4-6 g/l. Vi har i 10 g/l!  Halverade mängden till 5 g/l. Det blev 80 g. Jag har nu i snart ett år slentrianmässigt kört med 10 g/l pga en miss jag gjort vid översättning av amerikanska mått.. Vad dumt! Får se om det blir någon förbättring. 


Mängden socker man ska ha i beror på hur mycket kolsyra man ska ha beroende på öltyp och hur mycket kolsyra som finns i lösning, vilket i sin tur beror på temperaturen. Ska i fortsättningen köra med 4 g/l för engelska ales, och 6 g/l för amerikanska ales.

Det var mycket humle i sekundären, och jag vill ha öl utan göjs i flaskan. Jag gjorde ett tappningskärl av vår gamla jäshink. Borrade hål på toppen, för slangen, och på sidan så att luften kan komma ut. Innan jag häverterade över ölet, hällde jag i sockerlag. Från tappningskärlet hävertade vi till flaska.

Idé: Man skulle kunna fylla tappningskärlet med kolsyra från Carins Sodastreamer, och dra en slang från tappningskärlet till sekundären. På så sätt minimerar man oxidering.

FG 1004. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar